A láthatatlan fűszer
“EDI? Alig érzékelem, egyszerűen csak működik!” – mondta el Martin Lorenz, aki tavaly vette át a Kotányi GmbH-nál az IT vezetését, emellett felel a fűszergyártó teljes EDI területéért is. A nagy felelősség azonban, amely ezen a területen rejlik, csak akkor válik nyilvánvalóvá, ha tudjuk, hogy milyen mennyiségű adat kerül feldolgozásra az EDI-n keresztül. A Kotányinál évente átlagosan 250 000 EDI üzenet bonyolódik le az EDITEL eXite EDI platformján.
A Kotányi esetében a fő prioritás a gyorsaság, mert a megrendeléseket 24 órán belül teljesíteni kell. Abban az esetben például, ha egy megrendelés (ORDERS) 11 óráig beérkezik, akkor ugyanazon a napon kerül sor a kiszállításra is.
Gyakran előfordul, hogy egy rendelés, több mint 150 tétellel rendelkezik, Martin Lorenz szerint: „ezeket azonban ilyen rövid idő alatt egyszerűen lehetetlen lenne EDI nélkül rögzíteni“.
Az export tevékenység elektronikus adatcseréjére vonatkozóan is – melynek aránya legalább 71 százalék – a Kotányi abszolút EDI úttörőnek bizonyult. Ausztria mellett összesen hét országgal – Németország, Csehország, Horvátország, Magyarország, Lengyelország, Szlovénia és Szlovákia – cserélnek adatokat az eXite-on keresztül.
Martin Lorenz szerint az export terén is minden zökkenőmentesen működik, mert általában ugyanazon kereskedelmi láncok esetén hasznáják az EDI-t Európa-szerte, és ezáltal sok szinergiahatás keletkezik. Ennek optimális alapja az is, hogy minden ország központilag, egyetlen közös ERP-rendszert, az Infor-t használja.
Martin Lorenz szerint az EDI-hez hasonlóan az eXite is – a mögöttes platform – észrevétlen a háttérben, így az EDITEL támogatása szinte csak az új funkciók esetén szükséges. A közelmúltban ezek közé tartoztak például a számlázások (INVOIC) és jóváírások EDI-n keresztül történő lebonyolítása Magyarországon, az eSignatur Csehországban vagy az átvételi igazolás (RECADV) bevezetése a SPAR számára Szlovéniában. Ezek a speciális igények az EDI-ben nagy lehetőséget adnak.
„Arra törekszünk, hogy az ügyfelek kéréseit egy-két héten belül végre tudjuk hajtani.“ – állítja Martin Lorenz.
A Kotányi nem csak az ügyfeleket érintően innovatív az EDI szempontjából, hanem akkor is, ha a saját munkatársairól van szó. Erre jó példa az értékesítés területén bevezetett buyIT, az EDITEL online megrendelési portálja.
A buyIT lehetővé teszi, hogy a megrendeléseket akár közvetlenül az ügyfélnél, vagy röviddel azután PC-n vagy táblagépen rögzítsék.
„Ez jó áttekintést ad az értékesítő munkatársainknak az aktuális rendelésekről.” – mondja Lorenz.
Lorenz úr a jövőbeni EDI bővítések és fejlesztések kapcsán kifejtette, a legnagyobb lehetőségeket a fizetési folyamatok lebonyolításában látja, és felgyorsítaná, az átutalási értesítés (REMADV) bevezetését.
A Kotányi új informatikai vezetőjének mindenekelőtt az a legfontosabb, hogy „minden ugyanolyan jól működjön, mint eddig. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy akár egy napra is kimaradjon a szállítás!“ Annak érdekében, hogy ez soha ne történhessen meg, a „láthatatlan fűszer“, az EDI továbbra is megbízhatóan dolgozik a háttérben.
Egy nap a Kotányinál számokban
- 1 millió termék előállítása
- 4500 különböző cikkszám
- 3000-5000 rendelési tétel
- Maximum 1000 EDI üzenet
- Ügyfelek több mint 40 országban
- 24 óra a megrendeléstől a szállításig
A Kotányi-ról
Az 1881-ben Szegeden alapított Kotányi ma Ausztria egyik leghíresebb és legsikeresebb családi vállalkozása. A fűszerszakértő nem csupán Ausztriában, hanem Közép-Kelet- Európa több mint 20 országában is piacvezető. A 2018-ban szerzett 5%-os forgalomnövekedéssel, 165 millió eurós éves forgalmat könyvelhetett el. Kotányi továbbra is növekszik, a Wolkersdorfban, Alsó-Ausztriában működő cég mintegy 570 főt foglalkoztat.
Symbolic image copyright Kotányi GmbH
Logo copyright Kotányi GmbH
Portrait photo copyright Erwin Kotányi/Martin Lorenz/Kotányi GmbH