EDI a kereskedelem/FMCG ágazatban
Az FMCG ágazat jellemzői
A napi fogyasztási cikkek, vagy más néven FMCG (Fast Moving Consumer Goods) ágazat a legjobban jövedelmező szektorok egyike. Ebbe a csoportba tartoznak a különböző, napi szükségleteket kielégítő termékek, mint például az élelmiszerek, testápolási szerek, valamint a tisztítószerek.
Annak érdekében, hogy ezek a gyorsan forgó fogyasztási cikkek minden nap a vásárlók rendelkezésére álljanak és megtalálhatóak legyenek a boltok polcain, egy összetett ellátási láncra van szükség, mely összeköti a szereplőket, vagyis a változó méretű és különböző ágazatban tevékenykedő vállalatokat, a termelőtől kezdve, a szállítón keresztül a kereskedőig.
Kihívások
Az ellátási lánc ezen szereplőinek feladata, hogy ezt a nagy mennyiségű árut rövid időn belül mozgósítsák. A nagy számú rendelés kezelése ill. az áruk gyors és pontos kiszállítása az igazi logisztikai kihívás ezen a területen. Az optimális raktározás és készletgazdálkodás az egyik kulcseleme a rendelések hatékony lebonyolításának. Nem szabad figyelmen kívül hagyni a további nehezítő körülményeket, mint például a termékek különböző típusa ill. mérete, csomagolás, szállítási és raktározási feltételek (friss, mélyhűtött, konzerv áruk, stb.). Mindezek kezeléséhez elengedhetetlen a cégek egymás közötti, vállalatirányítási információs (ERP) rendszeren keresztül történő kommunikációja. Az ehhez szükséges technológia az elektronikus adatcsere (EDI – Electronic Data Interchange).
EDI nyújtotta előnyök a kereskedelem/FMCG ágazatban
Az EDI technológia alkalmazásával a cégek már 40 éve sikeresen kezelik ezeket a kihívásokat a fogyasztási cikkek területén, aminek köszönhetően megvalósult a legkülönfélébb áruk megbízható szállítása. Nemzetközi felmérések igazolják, hogy az árugazdálkodási rendszer automatizálásával és az elektronikus adatcsere használatával a vállalatok rendelésenként 51 eurót – kb. 16000 HUF – spórolnak meg. Az EDI a kereskedelem/FMCG ágazatban ezért kiemelt fontossággal bír.
Ez a következő műveleteknek köszönhető:
- automatikus rendelési folyamat
- leegyszerűsített áruátvétel
- termékek nyomonkövethetősége
- hatékony számlaellenőrzés
- optimális árukészlettervezés
- precíz gyártási terv
- üzleti folyamatok magas szintű minősége
- stb.
Leggyakrabban alkalmazott EDI folyamatok
- Rendelés (ORDERS)
- Szállítólevél (DESADV)
- Számla (INVOIC)
- Áruátvételi értesítés (RECADV)
- Raktárkészlet jelentés (INVRPT)
- Értékesítési riport (SLSRPT)
- Feladási utasítás (INSDES)
- Szállítási utasítás (IFTMIN)
- Visszaküldési értesítés (RETANN)
- Visszaküldési utasítás (RETINS)
- Szállítási ütemezés (DELFOR)
- Többszörös fizetési rendelvény (PAYMUL)
- Többszörös jóváírási értesítés (CREMUL)