EDI a ruhaiparban
Az ágazat jellemzői
A ruházati ágazat üzleti struktúrája egy nagy mértékű átalakuláson ment keresztül az elmúlt években. Ennek különböző okai vannak: intenzívebb verseny, a bevétel csökkenése és a termelés kiszervezése olcsóbb munkaerőt kínáló országokba.
Kihívások
Annak ellenére, hogy a legtöbb ebben a szektorban tevékenykedő vállalat rendelkezik egy integrált árugazdasági rendszerrel, az üzleti dokumentumok és üzenetek cseréje sok esetben papír formátumban történik. Ennek fő oka az ágazatra jellemző szezonális termékek árusítása. Az ezekkel az árucikkekkel kapcsolatos szezon előtti rendelések miatt meglehetősen bonyolult a terméktörzsadatok kezelése.
A mindig készleten lévő, ún. „never-out-of-stock“ termékek aránya viszont megnőtt az elmúlt években. Ezáltal egyre több sportruházati kereskedés tervezi a szállítókkal való automatikus, elektronikus üzleti kommunikáció bevezetését. A termékek sokfélesége megkíván egy identifikációs és kommunikációs rendszert, mely a jövőben lecsökkenti, vagy akár teljes mértékben megszünteti a manuális beavatkozást.
Ausztriában megnövekedett a sportruházatot forgalmazó boltok száma. A számos kereskedelmi tevékenység, mint pl. leárazás, kiárusítás, újranyitási akciók következtében az ár mellett a gyors reakcióidő és a rugalmasság is versenyelőnyt jelent. E területen szerzett tapasztalatainkból a magyar piaci szereplők is profitálhatnak.
EDI nyújtotta előnyök
Az üzleti dokumentumok elektronikus úton történő cseréjének (EDI) köszönhetően a ruházati kereskedések költségcsökkenéssel és az árubeszerzési folyamat hatékonyságának növekedésével számolhatnak:
- Rövidebb szállítási idő
- Termékszükséglet gyors kielégítése
- Gyártási sorhoz közeli beszállítás
- Tőkelekötéssel és raktározással kapcsolatos költségek csökkenése
- Raktárkapacitás növekedése
- Gyors reakció a kereslet változására
- Bejövő fizetések gyorsítása
- Törzsadatok rendelkezésre bocsátása
- Automatikus biztonsági ellenőrzések
- Stb.