Az EDI technológiában rejlő lehetőségek
Az elektronikus adatcserében rejlő potenciál
A strukturált és kölcsönös, elektronikus adatcserére szolgáló EDI technológia már több mint negyven éve létezik. Ez idő alatt az EDI állandó szerepet tölt be a B2B üzletág számos területén, köszönhetően a globális szabványok széleskörű alkalmazásának.
Az EDI lehetőség: a kiskereskedelmi szektor, az autóipar, a logisztika vagy a pénzügyi szektor felhasználói a mai kommunikáció-áradat mellett már el sem tudják elképzelni iparáguk további fejlődését olyan megbízható segítő nélkül, mint amilyen az elektronikus adatcsere. A partnerek között megfelelően beállítva és összehangolva az EDI teljesen automatikusan és észrevétlenül működik más ERP, logisztikai, raktári és értékesítési marketing rendszerek hátterében, amelyek azonban nem nélkülözhetik az időben és tartalmilag pontos adatokat. Mindazonáltal számos, más folyamat is létezik, amelyek az EDI-nek köszönhetően a jövőben jelentősen előmozdítják partnerek közötti üzleti kapcsolat sikerét.
Az EDI említésekor egy tapasztalt menedzser azonnal a folyamatoptimalizálásból adódó költségmegtakarításra gondol. A papír alapú, nyomtatott dokumentumokat felváltó elektronikus megrendelések (ORDERS) és számlák (INVOICES) a leggyakrabban használt üzenetek az EDI-ben. Az EDI azonban olyan, széleskörű lehetőségeket is kínál, amelyeket papíron meg sem lehetne valósítani. A jelenlegi szolgáltatások között megtalálhatók a megrendelés visszaigazolása, a raklap elektronikus szállítólevelének SSCC kódokkal ellátása, vagy a raktáron lévő áruk állapotáról szóló rendszeres jelentések automatikus feldolgozása. Ezen folyamatok előnyei az üzleti partnerek körében a törvényi szabályozások miatt is egyre fontosabbak.
Az EDI technológia a rendelés visszaigazolásban – ORDRSP
A megrendelési folyamatban alapvető előrelépés a szállítótól kapott visszajelzés a beérkezett megrendelés visszaigazolásáról ORDRSP üzenet formájában (“Purchase ORDeR ReSPonse”). A szállító elküldi a kereskedőnek a három lehetséges válasz egyikét – visszaigazolást, elutasítást vagy a megrendelés részleges visszaigazolását. Az ORDRSP célja a gyors visszacsatolás pár perc, óra, max. 1-2 napon belül. A kereskedő így megfelelően tud reagálni a helyzetre. Az EDI lehetőséget biztosít az ilyen típusú digitalizációra is.
SSCC kódokkal ellátott raklap szállítólevelek – DESADV
Az elektronikus szállítólevél, a DESADV („DESpatch ADVice”) már viszonylag széles körben elterjedt üzenet, ami jelentősen leegyszerűsíti és felgyorsítja az áruk átvételét.
A DESADV jövője elsősorban a nagyobb volumenű, raklapos, SSCC kódokkal (Serial Shipping Container Code) rendelkező árukban rejlik. Tartalmazza az úgynevezett SSCC kóddal megjelölt egyedi raklapok (logisztikai egységek) szerinti áruszállítás adatstruktúráját. Az SSCC kód azonosításra és nyomonkövetésre szolgál. Ez egy 18 számjegyű szám GS1-128 típusú vonalkód formájában. Így a teljes raklap azonosítható WMS vagy ERP rendszerben a leolvasó egyetlen csippantásával.
Információ megosztása a készletek állapotáról – INVRPT
Az EDI technológia másik nagy lehetősége a rendszeresen generált jelentések feldolgozásán belül rejlik, pl. olyan jelentés használatakor, mint az INVRPT (INVentory RePorT = készletjelentés/leltár).
Nemcsak az egyes raktárak per darab készletéről, hanem azok mozgásáról is tájékoztat az előző INVRPT óta eltelt időszakban. Ezeket a jelentéseket rendszeresen (naponta, hetente) készítik, általában a GTIN kódot tartalmazó elosztócsomagok szintjén, az egyes raktárak vagy üzletek részére. Így nyomon követhető az újonnan piacra dobott termékek eladhatósága, a forgalmazás körüli problémák, valamint az értékesítés előrejelzése és a gyártás tervezése. Ugyanakkor az ERP-rendszerek továbbra sem állnak készen az INVRPT-ből származó adatok feldolgozására. Reméljük, hogy a közeljövőben ennek az üzenetnek a használata is bővülni fog a magyar piacon.
A fenti példák egyértelműen rámutatnak, hogy az “EDI világa” óriási potenciált rejt magában. A felhasználók feladata ezért folyamatosan feltérképezni ezeket a lehetőségeket, majd azokat közös munkával, a technológiai szolgáltatók egyidejű, aktív részvételével, közösen kialakítanunk a magyar piac számára.
Szeretné minél hamarabb megismerni a lehetőségeit? Vegye fel velünk a kapcsolatot az info@editel.hu címen.
Symbolic image copyright iStockphoto, photo credit D3Damon