+ 36 / 23 / 504 – 845
MŰSZAKI TÁMOGATÁS -849
EDI TANÁCSADÁS -847
Ajánlatkérés

Hogyan működjünk együtt hatékonyan az előbeszállítókkal?

Kétségtelen, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem és az élelmiszeripar az elsők között vezette be az Elektronikus Adatcserét (EDI) az üzleti szférában. Az autóipar azonban szintén jelentős tapasztalatokat szerzett iparágspecifikus megoldások létrehozásában. Az egyik ilyen megoldás a már jól bevált gyakorlat, amely szerint az előbeszállítókat is bekapcsolják a rendszerbe (upstream EDI). Ez minden bizonnyal követendő példa. 

Iparágtól függetlenül a gyártók, nagykereskedők, közvetítők és kiskereskedők egyetértenek abban, hogy a raktározás jelentős költségtényező. Ide tartoznak az épületfenntartás, a munkaerő és a lekötött tőke költségei, valamint minden kockázat, ami a  raktározással jár. Az élelmiszerek romlandók, a ruhák könnyen kimehetnek a divatból vagy szezonból, a járművek pedig azonnal elveszíthetik vonzerejüket a vásárlók szemében, amint egy új modell megjelenik. 

Az élelmiszer-kiskereskedők az EDI úttörői 

Egy további közös vonás az iparágak között, hogy mindannyian profitálnak az Elektronikus Adatcsere (EDI) számos előnyéből. Az élelmiszer-kiskereskedők és élelmiszer-gyártók valódi úttörők ezen a területen. Az EDITEL, Ausztria vezető EDI szolgáltatója, 40 éve megbízható partnere ennek az iparágnak, ezáltal jelentős szerepet játszott a technológia kialakításában. Az évek során egyre több ágazat vette át az Elektronikus Adatcsere használatát.

„Az ODETTE az autóiparnak az, ami az EANCOM a fogyasztási cikkek iparágának. Minden ágazatnak megvannak a legjobban testhezálló megoldásai” – mondta Gerd Marlovits, az EDITEL csoport vezérigazgatója. 

Kilépni a megszokott keretek közül, hogy teljesebb képet lássunk 

Az iparágspecifikus megoldások közötti különbségek remek lehetőséget kínálnak arra, hogy tanuljunk egymástól. Végül is az autóipart az egyik legtöbb igényt támasztó ágazatnak tartják, ha a gyártás automatizálásáról és a beszállítók digitális összekapcsolásáról van szó. Ebben az összefüggésben két technikai kifejezés különösen fontos, ami nem más, mint a „just in time” és a „just in sequence.” 

Az autóiparban, ahol az ügyfelek különböző funkciókat igényelnek, az egyes autómodellek többféle változatban készülnek. A párhuzamos gyártósorok tovább növelik a bonyolultságot. A termelés volumenére jó példa, hogy 2019-ben a világ 19 legnagyobb autógyártója összesen 78,6 millió autót gyártott (beleértve a könnyű haszongépjárműveket is; a Center of Automotive Management adatai szerint). Mindez jól mutatja, hogy az autóiparban kulcsfontosságú az alkatrészek beszerzésének, raktározásának és logisztikájának pontos kezelése. 

A megfelelő mennyiség a megfelelő időben 

Ami elsőre hatalmas kihívásnak tűnik, az a „just in time” és a „just in sequence” koncepcióknak köszönhetően kezelhetővé válik. Az autóipari beszállítók ugyanis nemcsak a megfelelő mennyiségű és specifikációjú alkatrészt szállítják az összeszerelő sorhoz, hanem pontosan a vevő által meghatározott időpontban is. Ezzel elkerülhetők a szerelési hibák.
Az ilyen összetett, mégis kifinomult logisztika elképzelhetetlen lenne a gyártók és beszállítók közötti zökkenőmentes információcsere nélkül, amelyet az EDI biztosít – ideális esetben háromszintű (ún. „tier”) kapcsolati hálón keresztül. 

Upstream EDI: egy újabb láncszem az ellátási láncban 

Az élelmiszergyártók egyre inkább felfedezik az upstream EDI előnyeit, amely lehetővé teszi az előbeszállítók integrálását a rendszerbe. Bár ez a megközelítés még nem elterjedt, a közvetlen folyamatfejlesztésen túl számos pozitív hatása is van: a részletesebb ellátási lánc-koordinációnak köszönhetően elkerülhető a túltermelés, így az élelmiszer-pazarlás is. Az EDI technológia kulcsfontosságú a termékek származásának és nyomon követhetőségének biztosításában is. Az ilyen pontos információk nemcsak a fogyasztók egyre növekvő tájékozottsági igényét elégítik ki, hanem termékvisszahívások esetén is hasznosak, hiszen így csak az érintett tételeket, és nem a teljes gyártást kell kivonni a forgalomból. 

Ha készen áll arra, hogy a jövő digitális vállalatává váljon, lépjen velünk kapcsolatba! Beszéljük át, hogyan tehetjük egyszerűbbé és gyorsabbá munkafolyamatait, hogy Ön a legfontosabbra koncentrálhasson: a sikerre. 

Photo copyrights, Canva

Activate Cookies
Old Browser