Papírmentesen az ellátási lánc mentén: Order2Cash
A megrendeléstől kezdve a szállításon át a fizetésig teljesen papírmentesen: az elektronikus adatcsere mindezt lehetővé teszi.
A B2B folyamatok kapcsán gyakran felmerül az Order2Cash kifejezés. Ez azt a folyamatot írja le, amely a megrendelés fogadásával kezdődik, és egészen a fennálló számla kifizetéséig tart. A kifinomult Order2Cash folyamatok az elektronikus adatcserére (EDI) támaszkodnak. Ez azt jelenti, hogy a résztvevő cégek között papíralapú dokumentumok helyett elektronikus dokumentumok cseréje zajlik. Végső soron áttérés a manuálisról az automatizált feldolgozásra. Ez az ellátási láncot papírmentessé, hatékonyabbá és biztonságosabbá teszi. De ez nem minden: mivel a papír elavulttá válik, és nincs szükség többé manuális bevitelre, a vállalkozások elsősorban időt és pénzt spórolnak meg. De mit jelent az EDI-vel, mint eszközzel való munka a mindennapi gyakorlatban? Hogyan néz ki a papír nélküli ellátási lánc?
Az alap lefektetése
Bármely Order2Cash folyamat alapja és kiindulópontja az alapadatok egyeztetése az üzleti partnerek között (PRICAT). A törzsadatok konzisztens információk egy termékről, vagy annak csomagolási lehetőségeiről, amelyekre a Order2Cash folyamat támaszkodik. Feltéve, hogy ez a szilárd alap fennáll, semmi akadálya az elektronikus adatcserének.
Indulásra kész
A tényleges Order2Cash folyamat a rendeléssel (ORDERS) kezdődik. Az elektronikus úton továbbított rendelési adatok közvetlenül beépülnek a gyártó ERP rendszerébe, jelezve, hogy nincs ellentmondás az adatokban, és ezzel beindítják a rendelésfeldolgozási eljárást. A megrendelés felvétele után generálódik az elektronikus feladási értesítés (DESADV), amely kulcsfontosságú a beszállítói menedzsment optimalizálásához és a kiskereskedelemben a bejövő áruk jobb tervezéséhez. Általa csökkenthetők a kamion üresjáratai, és felgyorsítható az áru átvételének folyamata. A DESADV-t jóval az áruk kézbesítése előtt el kell küldeni annak biztosítása érdekében, hogy az adatok feldolgozhatók legyenek, és hogy az árut végül helyesen kezeljék. A szállítás megfelelő elvégzése után megkezdődik az automatizált számlázási folyamat, és a kiskereskedő megkapja elektronikus számláját (INVOIC).
Állítólagos akadályok
Mivel minden vállalat eltérő sajátosságokkal és környezettel rendelkezik az EDI használatához, az egyéni igények változhatnak. Gyakran a meglévő és bevált ERP-rendszereket tekintik akadálynak, bár ez nem így van. A varázsszó itt az „interfész”. Az interfészeket arra használják, hogy „közös nyelvet” hozzanak létre az információk egyik rendszerből a másikba történő átvitelére. Az EDI nyelve az egész világon az EDIFACT. Egy másik állítólagos akadály, amelyet gyakran a kkv-k és az induló vállalkozások említenek, a vállalat mérete. És mégis, sokféle megvalósítási lehetőség létezik a vállalatok egyedi igényeihez. A költséghatékony megoldás egyik példája a Web EDI. Ez egy online portál, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyorsan és egyszerűen hozzáférjenek a megrendelésekhez, feldolgozzák a számlákat, és közvetlenül továbbítsák azokat az ügyfélnek. Végtére is, nincsenek tényleges akadályok az EDI sikeres használatának. A jó alap megléte kulcsfontosságú, ami jó felkészülést és szoros együttműködést jelent az üzleti partnerek és EDI szolgáltatóik között.
Ugye, hogy milyen egyszerű? Az EDITEL felkészült munkatársai örömmel várják megkeresését, ha Ön is bevezetné cégénél a papírmentes ellátási folyamatokat, vagyis az EDI rendszert.
Symbolic image copyright iStockphoto, photo credit Yozayo
Illustration copyright EDITEL Austria GmbH