Sikeres tesztszállítás eCMR digitális fuvarlevéllel
A “Logisztikai Blokklánc Kezdeményezés” újabb szakasza
Először történt meg a digitális fuvarlevél (eCMR) sikeres alkalmazása egy tesztszállítás során, amelyet a Wildenhofer szállítmányozó végzett. Az ebből nyert ismeretek segítségével a Logisztikai Blokklánc Kezdeményezés az utolsó szakaszába lép, melynek során egy általánosan használható ipari megoldás születik.
A fuvarokmány vagy fuvarlevél elengedhetetlen része a nemzetközi fuvarozásnak. Habár a logisztika digitalizálása terén az elmúlt években számos előrelépés történt, a folyamat dokumentációja még mindig papír alapú. Ez azt eredményezi, hogy a szállítási információk nem jutnak el kellő időben a speditőrökhöz, szállítmányozókhoz, fuvarozókhoz és a biztosító társaságokhoz, ami ajtót nyit a lehetséges hibák és a csalások előtt.
“Logisztikai Blokklánc Kezdeményezés” már a projekt 2019-es indulásakor szembesült ezzel a kihívással, és ipari megoldást dolgozott ki az eCMR (= digitális fuvarlevél) használatára. Az EDITEL kezdettől fogva része ennek a kezdeményezésnek, és most, a Wildenhofer szállítmányozó részvételével sikeresen teljesítette az első tesztszállítást eCMR használatával.
A kísérleti fázistól a digitális fuvarlevél teszteléséig
Az elméletileg már a projekt első fázisában bebizonyosodott, hogy a blokklánc megfelelő technológiának bizonyul a fuvarlevél digitalizálásához. A második fázis középpontjában most egy, a szakmai gyakorlatban történő felhasználásra alkalmas, kiforrott alkalmazás fejlesztése állt. Ennek a szakasznak a legizgalmasabb része kétségtelenül az első gyakorlati tesztszállítmány volt. Az EDITEL kezdeményezésére a jól ismert salzburgi Wildenhofer szállítmányozó cég vett részt a teszt szállításban.
A Wildenhofer szállítmányozó cég különösebb előzetes tudás nélkül volt képes bevezetni az új megoldást az irodában dolgozók és a sofőrök számára egyaránt. Az első igazi szállítás megkezdése előtt egy rövid teszt elég volt ahhoz, hogy meggyőzze az érintett alkalmazottakat. A küldő és a címzett integrációja, akinek digitálisan kellett megerősíteniük az áruk átadását vagy átvételét, szintén zökkenőmentesen zajlott.
Trendteremtő eredmény
Ezen tapasztalatok alapján a Wildenhofer szállítmányozó és ügyfelei értékes ötletekkel is szolgáltak az eCMR alkalmazás végső finomhangolásához. A digitalizálás előnyei azonnal kézzelfoghatók voltak – minden résztvevő (ügyfél, szállítmányozó és címzett) szükség esetén élőben követhette a szállítás lépéseit, az áru átadásakor pedig valós időben fértek hozzá a kész dokumentumokhoz. Ezzel sok időt spóroltak meg, ami azt jelenti, hogy a későbbiekben el lehet hagyni néhány, eddig manuálisan végzett lépést. A logisztikában pedig különösen érvényes az a mondás, hogy az idő pénz.
Az elektronikus fuvarlevél minden résztvevő számára hozzáadott értéket képvisel, emellett a mögötte álló szoftver megfelel a szükséges követelményeknek. Rudolf Mieser, a cég képviselője szerint ez a tesztszállítás “nemcsak rendkívül izgalmasnak bizonyult a Wildenhofer számára, hanem mindenekelőtt iránymutató is, hogy az ebből fakadó előnyöket a jövőben mi is és partnereink is kihasználhatjuk.” Az EDITEL ügyvezető igazgatója, Gerd Marlovits ellenben ezt a gyakorlati tesztet, amely mindenekelőtt a felhasználhatóságra vonatkozó fontos megállapításokat hozta, úgy tekinti, mint “értékes visszajelzést a következő fejlesztési lépések megfelelő prioritásainak meghatározásához”.
A következő lépés
Ennek a gyakorlati fázisnak a lezárulta után május elején kezdődött a harmadik és egyben utolsó szakasz, amelyben elsődlegesen egy általánosan használható, az egész iparágra kiterjedő platform felállítása a feladat. Ennek megfelelően a hangsúly itt elsősorban további partnerek technikai és szervezeti integrációjára irányul. Ezenkívül az elektronikus árufuvarozási információkról (eFTI) szóló EU-rendelet 2024 augusztusában történő életbe lépésével néhány előkészületet meg kell tenni.
A digitális fuvarlevél előnyei
A közvetlen költségmegtakarítás, amely a manuális dokumentumfedolgozás digitalizálása miatt keletkezik, különböző intézmények számítása szerint fuvarokmányonként legalább 4,50 EUR.
Ezen felül a digitális eCMR megoldás használatának további előnyei:
- Folyamatköltség-csökkentés az automatizálás révén, például közvetlen kapcsolat a közlekedésirányítási rendszerekkel
- Minden érintett fél (feladó, címzett, fuvarozó, szállítmányozó, hatóságok, biztosító) káresemény esetén azonnal, valós időben hozzáfér az adatokhoz
- Pontosan naplózza azokat az adatokat, amelyek korábban nem voltak nyomonkövethetőek, és sokszor kézzel írták rá a fuvarlevélre
- A kézbesítés elektronikus igazolása a címzett aláírásával egyidejűleg
- Könnyen archiválható és előhívható adatok, például pénzügyi ellenőrzésekhez
A Logisztikai Blokklánc Kezdeményezésről
A blokklánc technológiában rejlő lehetőségek kiaknázása céljából az osztrák logisztikai ipar számára az EY ellenőrző és tanácsadó szervezet 2019-ben Logisztikai Szövetséget alapított, a DB Schenker, LKW Walter, GS1 Austria, EDITEL Austria, az osztrák Logisztikai Szövetség (BVL Österreich) és a Bécsi Gazdasági Egyetem (Wirtschaftsuniversität Wien) részvételével elindította a Logisztikai Blokklánc Kezdeményezést. A kezdeményezés első kísérleti projektje a nemzetközi fuvarlevél (CMR) digitalizálására irányul, és célja az évente mintegy 75 millió folyamat automatizálása és tizenkét millió papírlap megtakarítása. 2019-ben a Blokklánc Kezdeményezés megkapta a futurezone díjat, mint “Az év blokklánc projektje”.
Mindenesetre a korábbi tapasztalatok már bebizonyították, hogy a blokklánc technológia a kriptovalutáktól eltekintve jelentős hozzáadott értéket kínál. A Logisztikai Blokklánc Kezdeményezés olyan technológiákra támaszkodik, amelyek teljesen nélkülözik az energiaigényes bányászatot, amely egyébként általános a kriptovaluták esetében. Így a blokklánc technológia előnyei (biztonság, könnyű hozzáférés) kombinálhatók a kedvező ökológiai lábnyommal.
Symbolic image copyright Wildenhofer